Aangekomen - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Petra Haan - WaarBenJij.nu Aangekomen - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Petra Haan - WaarBenJij.nu

Aangekomen

Door: Petra de Haan

Blijf op de hoogte en volg Petra

07 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Oost-Londen

Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste reisverslag, iets later dan gepland. Ik heb beloofd om iedereen op de hoogte te houden en voor mijzelf is het natuurlijk ook leuk om dit later terug te lezen.

Vrijdag drie februari was dan eindelijke de dag, na meer dan een jaar wachten, waarop ik vertrok naar Zuid Afrika. De afgelopen weken stonden dan ook al in het teken van nog leuke dingen doen voordat ik vijf maanden weg ga. Ik verbaasde me erover hoeveel mensen er nog waren die aan me dachten. Bedankt nog voor alle gezellige etentjes, spulletjes, kaartjes en berichtjes! Mem en Dennie hebben mij samen naar Schiphol gebracht. Nog even een knuffel en snel door de douane samen met Maud. Achter de douane vonden we de andere vijf meiden van de opleiding die ook naar Zuid Afrika gaan. Het was meteen gezellig en ik was daar toch wel blij dat ik niet alleen daar was.

We vlogen via Frankfurt naar Johannesburg en vervolgens naar onze eindbestemming Port Elizabeth. De vlucht is soepel en snel verlopen. Al duurde de vlucht van Frankfurt naar Johannesburg wel zo een 10 uur. Maar met wat filmpjes kijken, kletsen en een beetje slapen ging dit toch nog vrij vlot. Al deden onze benen toch wel erg zeer, ondanks onze kleine lengte;). De korte overstap in Johannesburg hebben we ook netjes gehaald. Aangekomen in Port Elizabeth had ik meteen een vakantiegevoel toen ik het vliegtuig uitstapte. Lekker warm en zonnig! We werden meteen opgevangen door mensen van Stenden en moesten vervolgens nog even wachten (1.5 uur) op andere studenten die nog aan moesten komen.

Vervolgens gingen we in een busje naar Port Alfred. We kregen meteen een indruk van Afrika. Ik verbaasde me meteen over de vele lifters langs de weg. Er zijn dan ook veel borden die aangeven dat je op bepaalde plekken niet mag liften (maar waar toch vervolgens mensen staan). Ik wou graag genieten van de uitzichten maar door de warmte, het hobbelen en vooral de lange reis, ben ik toch in slaap gevallen.

Aangekomen op de campus kregen we allemaal de sleutel van onze kamer, ik wist al dat ik samen met Maud een kamer ging delen. Er zijn een aantal huizen waar groepen studenten van Stenden in zitten. Wij zitten in Botmill, dit is een groot complex met allerlei kamertjes. Voordeel is dat het maar twee minuten lopen is naar de school, heel wat anders dan twee uur reizen naar Leeuwarden. De kamer is gewoon basic maar alles is er wat we nodig hebben. Ik was vooral meteen erg blij met onze eigen wc en douche!!

Aangekomen in onze kamer was het snel de spullen uitpakken en toen was het alweer tijd voor avondeten. 's Avonds zijn we vroeg op bed gegaan omdat we nog erg moe waren van de reis en graag snel weer fit wilden zijn.

De tweede dag waren we al vroeg wakker. Doordat we de dag ervoor niet meer naar de winkel konden hadden we niks in onze kamer maar we hadden super dorst, dus voor acht uur al op naar het ontbijt (we hebben hier een mealplan waarbij we gebruik kunnen maken van het ontbijt, lunch en diner). Aangekomen kwamen we erachter dat het nog niet open was. Bleek dat het op zondag brunch is, dit is van 9.00 tot 12.00 uur in plaats van het ontbijt op de andere dagen wat van 7.30 tot 9.00 uur is.
Maar de brunch was heerlijk, pannenkoeken, gebakken eieren, geroosterd brood, fruit etc.

Daarna zijn we op zoek gegaan naar een winkel in het dorp. Je kunt hier namelijk geen water uit de kraan drinken, dus water was vooral nodig. Dit bleek nog een hele klim door de enorme heuvel die je terug op moet. Met de tassen vol en een grote waterfles (5 liter) werd dit er zeker niet beter op. Er zijn hier veel heuvels, dus we komen afgetraind thuis met een top conditie. 's Middags zijn we dan ook maar naar het strand geweest. Het was niet super mooi weer, wel gewoon een lekkere temperatuur maar erg bewolkt. Dus alleen even pootje baden. De golven zijn hier echt super hoog! En ik had dus ook al snel een natte broek. 's Avonds hadden we onze derde roommate erbij, een salamander. Na één poging deze proberen te vangen hebben we dit maar opgegeven. Hij kroop namelijk super snel over de muur achter de kast.

Maandag heb ik mijn eerste 'schooldag' gehad. Deze week is het introductie. De eerste dag was dan ook een rondleiding over de campus en in het dorp. 's Avonds hebben we het eerste kroegje hier even bekeken. Dit was best gezellig. We spraken af met een groepje van tien meiden, wat binnen no time 40 man werden. We hebben onze eerste Zuid Afrikaanse biertje gehad, black label (en nee dit is geen whiskey).

Vandaag zouden we we naar de townships, waar ik erg naar uitkeek. Er zou vandaag een groep gaan en donderdag, wij zaten in de groep van vandaag. Dit ging een beetje fout want veel mensen die in de groep van donderdag zaten gingen vandaag mee. Dus wij pasten niet meer in de bus erbij. Dit was vooral balen omdat we erg lang hadden zitten wachten in de brandende zon, het was zo een 36 graden vandaag. De tijden van het rooster worden namelijk niet heel letterlijk genomen, dus het kan zo een uur later pas beginnen.

Toen wij dus niet mee konden gaan zijn we naar c'est la vie gegaan. Een knus restaurantje. Hier hebben we een heerlijke milkshake gedronken met natuurlijk een muffin erbij. 's Avonds was er op de campus een traditional food event waarbij er verschillende soorten gerechten werden geserveerd uit verschillende landen. Ik heb dan na, al wel 3 dagen pasta/rijst een echte pannenkoek en hutspot gehad. Ben benieuwd hoelang ik zonder de aardappels kan, al verwacht ik die hier ook nog wel eens te krijgen.

Voor de rest is het hier echt heerlijk weer en de mensen zijn super vriendelijk allemaal. Het voelt echt nog een beetje als vakantie. De rest van de week is nog introductie en donderdag hebben we al de start van onze minor, Change & Innovation. Volgende week begint het normale rooster, wat overigens nog niet super druk lijkt qua schooltijden. Ik ben benieuwd naar de komende weken! We zijn al wat leuke dingen aan het plannen om in de weekenden te gaan doen, zoals paardrijden, safari's en surfen.

Jullie horen snel weer van mij!

Groetjes uit het warme Zuid Afrika!

  • 08 Februari 2017 - 07:26

    Sippie:

    mooi verslag Petra hoop dat het allemaal goed gaat veel plezier

  • 08 Februari 2017 - 08:10

    Heit En Mem:

    moai stikje seit heit. sa fier fuort en toch ticht by op dizze wiize.

  • 08 Februari 2017 - 09:07

    Henriette:

    Topper!!

  • 08 Februari 2017 - 11:12

    Marjan:

    Hey meis, wat geweldig en wat een avontuur ik wens je heel veel plezier en veel succes en zal je hier gaan volgen.

  • 08 Februari 2017 - 12:47

    Anja:

    Moai ferslag peet

  • 09 Februari 2017 - 10:17

    Trientsje Folkertsma:

    Klinkt hardstikke goed Petra,geniet ervan,veel plezier,heel leuk om zo met je mee te reizen!

  • 10 Februari 2017 - 21:36

    Fedde,Tynke, Jitte :

    Hoi Petra, klinkt goed daar! Maar
    lekker genieten, voor je het weet sta je weer in Hoornsterzwaag.
    Groetjes Fedde, Tynke & Jitte

  • 10 Februari 2017 - 23:12

    Tanja:

    Hai Petra, dit klinkt (letterlijk) als een warm bad. Kijk goed om je heen en geniet er van! Ik hoor graag meer van je, leuk om te lezen!

  • 19 Februari 2017 - 13:25

    Marjon:

    Hey Petra dit klinkt goed, zet hem op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Oost-Londen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2017

Genieten

20 Februari 2017

De eerste weken

07 Februari 2017

Aangekomen
Petra

Vijf maanden studeren in Zuid Afrika

Actief sinds 06 Feb. 2017
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 5580

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: